Prezentacja Galeria i filmy Cennik Dane techniczne Kolorystyka Hayabusa 1300 w mediach
SuperSport

Hayabusa 1300 2017

Ponadczasowa stylistyka i znakomite osiągi

Utrzymaj swój rytm

Ponad dziesięć lat temu, Suzuki stworzyło wyjątkowy motocykl, który natychmiast zdobył oddanych naśladowców na całym świecie. Tak jak ptak, od którego przyjął swoją nazwę - japoński sokół wędrowny, który słynie jest z rozcinania powietrza z niesamowitą zręcznością i prędkością. Suzuki Hayabusa łączy w sobie ogromną moc i niespotykaną zwrotność pozwalając cieszyć się płynną jazdą zarówno po ulicach miast i na autostradzie. Pod smaganym pędem powietrza nadwoziem pracuje legendarny, potężny silnik. Dzięki niezliczonym ulepszeniom oryginalnego projektu, duch Hayabusy przetrwał do dziś. Jej niezrównane osiągi zapewniają pełną emocji sportową jazdę. Poprzeczka dla rywali po raz kolejny została ustawiona bardzo wysoko.

Utrzymaj swój rytm

Najlepszy motocykl sportowy

Projektując model Hayabusa Suzuki poświęciło wiele uwagi, aby stworzyć niezwykle szybki ale również zwinny motocykl. Pełnię możliwości silnika rzadko wykorzystuje się podczas ruszania z miejsca, ale ogromna moc i możliwość bardzo szybkiego poruszania się dają pewność podczas codziennej jazdy. Osiągi motocykla a także jego aerodynamiczna sylwetka są powodem, dla którego wszyscy obracają głowy za przejeżdżającą Hayabusą. Zarówno na autostradzie jak i na ulicy Hayabusa czuje się jak w domu. Nisko położony środek ciężkości pozwala szybko pokonywać kręte drogi i czyni z tego niezwykłego motocykla zwinnego pogromcę miasta. Wysoka jakość wykończenia Hayabusy i przywiązywanie wagi do szczegółów wyznaczają nowe standardy. Śmiałe wzornictwo tworzy niepowtarzalną aurę i wspaniałą osobowość, której nie mają inne motocykle. Model z 2013 roku jest wyposażony w sportowe zaciski Brembo Monobloc i układ ABS.

Rozcinanie powietrza

Budowa Hayabusy pozwala na doskonałe połączenie motocykla i jego kierowcy. Precyzyjnie ukształtowane nadwozie odpowiednio kieruje strugami powietrza pozwalając w większym stopniu wykorzystać potężną moc silnika Hayabusy. Rozległe badania w tunelu aerodynamicznym z kierowcą na motocyklu pozwoliły określić najlepszy kształt z punktu widzenia jazdy z wysokimi prędkościami. Zdecydowana, aerodynamiczna stylistyka i płynne linie nadwozia nie tylko zapewniają niepowtarzalny wygląd, ale chronią kierowcę przed pędem powietrza a także obniżają zużycie paliwa.

Legendarna rzędowa 4-cylindrowa jednostka napędowa

Potężny 4-cylindrowy silnik Hayabusy rozwija ogromny moment obrotowy zapewniając swobodne i płynne rozpędzanie. W zaawansowanej konstrukcji wykorzystano chłodzenie cieczą, układ doładowania dynamicznego, sterowany przez 32-bitowy procesor zespół przepustnic SDTV i wtrysk paliwa z podwójnymi wtryskiwaczami a także drążone dwa wałki rozrządu i 4 zawory na cylinder.

Legendarna rzędowa 4-cylindrowa jednostka napędowa
Legendarna rzędowa 4-cylindrowa jednostka napędowa

Kute tłoki i pierścienie z powłoką nanoszoną w procesie PVD

Kute tłoki z trzema pierścieniami wykonane ze stopu aluminium charakteryzują się bardzo wysoką wytrzymałością. Pierścienie uszczelniające każdego z tłoków są pokryte warstwą azotku chromu, która nanoszona jest w procesie galwanizacji przeprowadzanym w komorze próżniowej metodą napylania elektrostatycznego PVD (Physical Vapor Deposition). Powłoka z azotku chromu nanoszona metodą PVD jest twardsza i bardziej gładka od tradycyjnej powłoki chromowej uzyskiwanej metodą chromowania elektrochemicznego. W ten sposób obniżono tarcie wewnętrzne poprawiając jednocześnie uszczelnienie cylindra. Górne pierścienie uszczelniające mają przekrój w kształcie litery "L", dzięki czemu ciśnienie panujące w komorze spalania skuteczniej dociska pierścień do ścianki cylindra dodatkowo ograniczając przedmuchy i zwiększając siłę działającą na tłok.

Możliwość wyboru mapy zapłonu – Suzuki Drive Mode Selector

Hayabusa jest wyposażona w wyjątkowy układ S-DMS, który umożliwia kierowcy wybór jednej z trzech map zapłonu. Dzięki temu można wybrać mapę zapłonu w zależności od własnych upodobań i warunków drogowych, np. inna mapa będzie odpowiednia w przypadku jazdy po autostradzie a inna w przypadku drogi z dużą liczbą ciasnych zakrętów.

Zespół przepustnic SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve)

Silnik Hayabusy jest wyposażony w zespół przepustnic SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve), których stożkowe gardziele mają średnicę 44 mm. W przeciwieństwie do typowych rozwiązań, w każdej z gardzieli SDTV zastosowano dwie przepustnice. Jedną z nich - podstawową - steruje kierujący motocyklem za pomocą manetki, natomiast drugą, na podstawie prędkości obrotowej silnika, położenia przepustnicy podstawowej i przełożenia skrzyni biegów, elektroniczny układ sterujący pracą silnika, umożliwiając osiągnięcie optymalnej prędkości ładunku w kanale dolotowym. Ten precyzyjny układ poprawia efektywność procesu spalania i zapewnia bardziej naturalną reakcję silnika z punktu widzenia kierowcy.

Zespół przepustnic SDTV
Zespół przepustnic SDTV

Ludzie oglądają się za nią gdziekolwiek się pojawi

Ulice miasta lub kręte wąskie drogi pod czystym niebem - Hayabusa zwraca uwagę wszędzie, gdzie tylko się pojawi. Nawet podczas postoju, buntownicza stylistyka i potężny wygląd potrafią zatrzymać ludzi na ulicy i przyciągnąć ich zazdrosne spojrzenie.

Projektanci Suzuki dokładnie przeanalizowali każdy szczegół oryginalnej Hayabusy pierwszej generacji, dzięki czemu nowy motocykl jest jeszcze doskonalszy od legendarnego poprzednika.

Właściciele Hayabusy twierdzą, że szacunek jaki budzi ten motocykl jest nieporównywalny z niczym innym. Zaparkowany, zaprasza do podziwiania muskularnej sylwetki. Jadący przez miasto przyciąga zazdrosne spojrzenia.

Ludzie oglądają się za nią gdziekolwiek się pojawi
Ludzie oglądają się za nią gdziekolwiek się pojawi

Moc pod kontrolą

Legendarne wrażenia z jazdy Hayabusą nie powstają tylko dzięki mocy, właściwościom jezdnym i aerodynamice. Dopiero połączenie wszystkich elementów motocykla, od doskonałego zawieszenia po układ hamulcowy, zapewnia nieporównywalne osiągi. Kierowcy często porównują Hayabusę do doskonale wytresowanego dzikiego zwierzęcia. Jak przystało na rasowy motocykl, reaguje on nawet na najdrobniejszą sugestię ze strony kierującego. Zawieszenie nie jest zbyt sztywne. Motocykl tłumi nierówności nawierzchni jak luksusowa limuzyna. Zaawansowany układ hamulcowy w nowym modelu został jeszcze bardziej udoskonalony i wyposażony w układ ABS, aby zwiększyć w kierującym poczucie bezpieczeństwa.

Przednie zaciski hamulcowe Brembo Monobloc

Zastosowane w Hayabusie najlepsze radialne zaciski hamulców przednich Brembo Monobloc są lżejsze i sztywniejsze od tradycyjnych, skręcanych śrubami. Poza tym zapewniają kierującemu lepsze wyczucie. Średnice tłoczków zostały zwiększone z 32 - 30 do 32 - 32 mm. Większe tłoczki z większą siłą dociskają klocki hamulcowe do tarcz, co oznacza większą początkową siłę hamowania i poczucie kontroli nad mocą.

Lekki układ ABS o wysokiej skuteczności

Moduł nowego, stanowiącego wyposażenie standardowe układu ABS ma lekką konstrukcję i niewielkie wymiary. Układ ABS poprawia działanie układu hamulcowego ograniczając, do pewnego stopnia, zjawisko blokowania kół podczas hamowania spowodowane zmianą nawierzchni lub gwałtownym hamowaniem, dopasowując siłę hamowania do przyczepności.

Uwaga! Układ ABS wspomaga jedynie proces hamowania. Jego zadaniem nie jest skrócenie drogi hamowania. Zawsze należy pamiętać o zmniejszeniu prędkości przed wejściem w łuk lub zakręt.

Odwrócony widelec przedni z wkładem tłumiącym

Odwrócony widelec KYB z wkładem tłumiącym ma pokryte warstwą DLC (Diamond Like Carbon) kolumny o średnicy 43 mm. Dzięki temu zmniejszono tarcie i poprawiono reakcję zawieszenia na niewielkie nierówności nawierzchni. Skok przedniego koła wynosi 120 mm. Regulacji podlega napięcie wstępne sprężyny oraz siła tłumienia na dobiciu i odbiciu.

Opony Bridgestone i tylny hamulec

Hayabusa jest wyposażona w opony Bridgestone BT 015, które zostały specjalnie zaprojektowane do tego motocykla. Profil opony oraz mieszanka zostały opracowane na podstawie wielu prób, aby uzyskać wysoką stateczność i dobre właściwości jezdne. Jednotłoczkowy zacisk tylnego hamulca TOKICO ze sworzniem prowadzącym współpracuje z nowym układem ABS. Tylna tarcza hamulcowa ma średnicę 260 mm i grubość 5,5 mm.

Udogodnienia

Szereg udogodnień uzupełnia niezrównane osiągi Hayabusy. Zbiornik paliwa unosi się do góry po wymontowaniu siedzenia i wykręceniu dwóch śrub. Schowek pod tylnym siedzeniem doskonale nadaje się do przechowywania narzędzi i instrukcji użytkownika. Dwa zaczepy pod tylnym siedzeniem pozwalają na zamocowanie kasków, a cztery zaczepy bagażowe umożliwiają zamocowanie ładunku do siedzenia. Regulowana dźwignia hamulca (5 położeń) i dźwignia sprzęgła (4 położenia) pozwalają lepiej dopasować motocykl do wymagań kierowcy.

Udogodnienia
Udogodnienia

Legenda żyje nadal

Na przełomie XX wieku Suzuki zadziwiło świat wprowadzając model Hayabusa. Podczas ostatniej dekady motocykl zmieniał się, pozostając cały czas w czołówce najlepszych motocykli sportowych. Niesamowita moc, prędkość, płynna jazda i jego przytłaczająca sylwetka nadal fascynuje właścicieli i entuzjastów. Wprowadzenie nowego układu ABS i przednich zacisków hamulcowych Brembo Monobloc przenosi Hayabusę i jej kierowcę na nowy poziom doznań i przyjemności z jazdy.

Hiroshi Iio

Hiroshi Iio
Główny inżynier

Od momentu narodzin pierwszego modelu Hayabusy w 1999 roku do 2003 byłem zaangażowany z projektowanie silnika. Potem spotkał mnie zaszczyt i zostałem głównym inżynierem całego projektu. Na początku chciałbym powiedzieć, że nie można mówić o tym motocyklu nie wspominając o jego aerodynamice. Nawet kiedy pracowaliśmy nad udoskonalaniem drugiej generacji, najważniejszym celem zespołu było poprawienie, i tak już legendarnej, aerodynamiki. Hayabusa znajduje się daleko przed innymi motocyklami sportowymi, a jej obecna forma jest wynikiem prac na właściwościami aerodynamicznymi motocykla. Dodatkowo jej optymalne wyważenie i praca elementów podwozia przekłada się na łatwość kierowania, której doświadcza się podczas jazdy. Wprowadzenie nowego układu ABS i zacisków Brembo Monobloc zwiększyło pewność panowania nad motocyklem.

Yuichi Nakashima

Yuichi Nakashima
Kierowca testowy

Jestem kierowcą testowym Hayabusy od samego początku. Mogę powiedzieć, że silnik Hayabusy ma przytłaczającą moc i jest wspaniale dopracowany - niczego nie można z nim porównać. Po przejechaniu się Hayabusą nie będziecie chcieli jeździć żadnym innym motocyklem - wystarczy raz doświadczyć jak Hayabusa rozpędza się do wysokiej prędkości i jaka jest zwrotna. Zachęcam, aby spróbować. Poza pracą również jeżdżę Hayabusą. Lubię koleżeńską atmosferę panująca wśród jej właścicieli. Kiedy spotykamy się na drodze, pozdrawiamy się wzajemnie.