27.06.2021

Wspaniały powrót Joana Mira na podium na torze w Assen

Zespół Suzuki Ecstar i reszta stawki MotoGP wyjechała na tor w holenderskim Assen po raz ostatni przed wakacyjną przerwą, by walczyć o Tourist Trophy.

Niedzielne popołudnie nad torem TT Assen przywitało zawodników i przeszło 11,5 tysięcy podekscytowanych fanów słonecznym i bezchmurnym niebem. Alex Rins i Joan Mir byli gotowi by zaatakować zaplanowany na 26 okrążeń wyścig z odpowiednio siódmego i dziesiątego pola startowego, w nadziei na zdobycie miejsc na podium.

Gdy zgasły czerwone światła, Rins popisał się znakomitym startem błyskawicznie meldując się na czwartej pozycji, a Mir uplasował się nieco dalej na ósmym miejscu. Na mecie pierwszego okrążenia Rins spadł o jedną pozycję, ale wszystko zmieniło się na drugim okrążeniu wyścigu, gdy inny zawodnik zetknął się z Suzuki GSX-RR Alexa i wypchnął go z toru. Rins powrócił do wyścigu na ostatniej pozycji.

Podczas gdy Alex zachował spokój i skupił się na walce o odzyskanie straconych pozycji, Mir awansował na szóste miejsce. Zawodnik z Majorki ustawił celownik na miejsca na podium i na 15. okrążeniu znalazł się już na czwartej pozycji. W tym samym czasie Rins powrócił na punktowane miejsce przebijając się do pierwszej piętnastki.

Na siedem okrążeń przed końcem wyścigu wspaniały manewr wyprzedzania na Johannie Zarco w zakręcie Strubben sprawił, że Mir był już trzeci. Chwilę później Rins przebił się na imponujące 11. miejsce – to był całkiem niezły powrót z końca stawki. Obaj zawodnicy Yamahy na czele wyścigu utrzymywali zbyt dużą przewagę nad resztą stawki i byli już poza zasięgiem, więc Mir skoncentrował się na obronie i utrzymaniu trzeciego miejsca. Dzisiejszy finisz na podium awansował Joana Mira na czwarte pozycję w klasyfikacji generalnej mistrzostw.

Shinichi Sahara – kierownik projektu i dyrektor zespołu Suzuki Ecstar:
Nasi zawodnicy startowali dziś z trzeciego i czwartego rzędu, ale już na początku wyścigu awansowali o kilka pozycji. Niestety Alex został wypchnięty z toru przez innego zawodnika, ale utrzymał się na motocyklu. Zaliczył udany powrót i zdobył cenne punkty do klasyfikacji, więc jesteśmy zadowoleni. Joan był bardzo konsekwentny i zrobił wspaniałą robotę, zwłaszcza że startował z dziesiątego pola startowego. Zdobył swoje trzecie podium w tym roku. To dobry wynik na koniec pierwszej połowy sezonu. Wiemy, że wciąż mamy spore pole do poprawy, więc nie będziemy odpoczywać podczas letniej przerwy, ale cieszymy się z dzisiejszych osiągnięć.

Ken Kawauchi – menedżer ds. technicznych zespołu Suzuki Ecstar:
To był bardzo trudny wyścig, ale Joan zaliczył nieprawdopodobne zawody i wspaniały wynik, zdobywając trzecie miejsce po starcie z dziesiątego pola. To oznacza, że po letniej przerwie możemy przygotować się do restartu sezonu z pozytywnym nastawieniem. Alex miał dzisiaj pecha, ponieważ z pewnością miał tempo i potencjał na podium, ale incydent z innym zawodnikiem zniweczył te plany. Spisał się bardzo dobrze walcząc i zdobywając ważne punkty i wycisnął możliwie najwięcej z tej trudnej sytuacji. Wykorzystamy tę wakacyjną przerwę na pracę nad kolejnymi poprawkami na drugą połowę sezonu i powrócimy jeszcze mocniejsi.

Joan Mir:
Zrobiłem wszystko co mogłem by uzyskać dobry wynik dla siebie i zespołu przed wakacyjną przerwą. To podium jest naprawdę ważne i chyba nie mogliśmy dzisiaj liczyć na więcej. Wywalczenie trzeciej pozycji nie było łatwe, zwłaszcza przeciwko maszynom Ducati, ale zaliczyłem dobry start i starałem się czysto wyprzedzać kolejnych zawodników. Było kilka momentów, kiedy wyprzedzałem na limicie i przepraszam, jeśli czasem było zbyt ostro. W pierwszej części sezonu zmagaliśmy się z problemami częściej niż się spodziewaliśmy i bardzo ważne jest by zakończyć pierwszą połowę możliwie najbliżej czołówki, więc dziś jestem zadowolony. Ten wynik dał nam pozytywnego kopa. Wciąż pozostało sporo wyścigów do końca sezonu i zamierzamy być jeszcze mocniejsi, dalej rozwijać motocykl i jeszcze bardziej zbliżyć się do czołówki. Ogólnie jesteśmy zadowoleni z tego jak rozwija się ten sezon, a dzisiejszy wynik satysfakcjonuje nas wszystkich.

Alex Rins:
Nie miałem dzisiaj szczęścia. Zaliczyłem niesamowity start i czułem, że mogę dziś walczyć o pierwszą czwórkę, a nawet o podium. Jechałem w czołówce, kiedy w 10 zakręcie inny zawodnik zaatakował mnie, a skrzydło jego motocykla uderzyło mnie w rękę. Jedyną rzeczą, którą mogłem zrobić by uniknąć wypadku było odprostowanie motocykla i wyjazd poza tor. Gdyby mnie tam nie było Zarco na pewno wypadłby z toru, ale zamiast tego uderzył we mnie. To zdarzenie było jednak poza moją kontrolą, więc po tym musiałem się po prostu skupić na jeździe i uratowaniu możliwie jak najlepszego wyniku. Moje tempo było dobre i to pozwoliło mi wspiąć się z powrotem na 11 pozycję. Szkoda, że kolejny raz nie uniknąłem pechowych okoliczności. Byłem szybki w wielu wyścigach tego sezonu, ale zaliczałem upadki lub brałem udział w zdarzeniach, które nie pozwalały mi na osiągnięcie dobrych wyników. Teraz jednak czas na przerwę wakacyjną, a po niej na pewno wrócimy mocniejsi i bardziej gotowi na drugą część sezonu.

22.12.2025

Suzuki (nie tylko) pod choinkę

Co roku przychodzi ten wyjątkowy czas, gdy na kilka świątecznych dni zwalnia dosłownie cała Polska.

Dowiedz się więcej
17.12.2025

Produkcja Swiftów przekroczyła 10 milionów

Kompaktowy Swift do połowy 2025 roku sprzedał się łącznie w 10 milionach sztuk (*). Historyczny wynik liczony jest od momentu wprowadzenia w Japonii tzw. globalnego Suzuki, co nastąpiło przed ponad 20 laty, dokładnie w listopadzie 2004 roku.

Dowiedz się więcej
09.12.2025

S-Cross – wybierz najlepszą cenę i idealne finansowanie dla siebie

Szukasz wygodnego, dobrze wyposażonego i solidnego SUV-a? Suzuki S-Cross od lat uchodzi za model trwały, ekonomiczny i oferujący bogate wyposażenie już w standardzie. Teraz jego zakup stał się jeszcze bardziej korzystny — ceny na ten model są wyjątkowo atrakcyjne.

Dowiedz się więcej
09.12.2025

Nagroda dla e VITARY – RCJ Car of the Year 2026

Elektryczny samochód Suzuki e VITARA został nagrodzony tytułem RJC Car of the Year 2026, który przyznała organizacja non-profit Automotive Researchers' and Journalists’ Conference of Japan (w skrócie RJC).

Dowiedz się więcej