16.06.2016

Suzuki na podium w Portimao

Broniący tytułu mistrzów Świata zespół Suzuki Endurance Racing Team w sobotę ukończył na drugim miejscu dwunastogodzinny wyścig w Portimao. Portugalska runda mistrzostw Świata Endurance była prawdopodobnie najbardziej emocjonującym wyścigiem w historii czempionatu. Na mecie SERT stracili do zwycięzców 0,081 sekundy.

Vincent Philippe, Anthony Delhalle i Etienne Masson w sobotni poranek ustawili biało-niebieskie Suzuki GSX-R 1000 z numerem 1 na szóstym polu startowym. Od początku rywalizacji zawodnicy Suzuki utrzymywali się w czołowej grupie i praktycznie przez cały dystans zmieniali się na prowadzeniu z późniejszymi zwycięzcami z zespołu GMT94.

Ostatecznie oba zespoły pokonały 393 okrążenia mierzącego 4592 metry nierównego i trudnego technicznie toru. Zespół Suzuki w tym czasie wykonał 12 postojów w boksie, o jeden mniej niż rywale. Ostatnia godzina wyścigu byłą prawdziwą wojną znaną raczej z krótkich wyścigów MotoGP. Na ostatnich okrążeniach SERT i GMT zmieniali się na prowadzeniu nawet dwa, trzy razy na okrążeniu. Walki nie ułatwiali wolniejsi zawodnicy, których trzeba było dublować. Ostatecznie na mecie zespół Suzuki stracił zaledwie 0.081 sekundy, czyli długość motocykla.

- Zrobiliśmy wszystko, co było możliwe, żeby wygrać. Niestety się nie udało, ale ważne jest, że awansowaliśmy w klasyfikacji generalnej. Ostatnie okrążenia były niesamowite, ten wyścig przejdzie do historii - powiedział po wyścigu manager zespołu SERT Dominiqe Meliand.

Dzięki drugiemu miejscu w Portugalii zespół Suzuki Endurance Racing Team jest już trzeci w klasyfikacji generalnej i traci zaledwie siedem punktów do zespołu April Moto też używającego motocykli Suzuki GSX-R 1000. Po wywalczeniu podium w 24h Le Mans tym razem April Moto zakończyli zmagania na piątym miejscu. Junior Team Suzuki LMS był ósmy w klasyfikacji generalnej i 3 w klasie Superstock.

Do końca mistrzostw w sezonie 2016 pozostały dwa ośmiogodzinne wyścigi na torach Suzuka (w lipcu) i Oschersleben (w sierpniu).

Wyniki 12hPortimao:

1 GMT94 YAMAHA – Yamaha – 393 okrążeń
2 Suzuki Endurance Racing Team – Suzuki GSX-R1000 – +0,081 sek.
3 Honda Endurance Racing – Honda – 389 okrążeń
4 YART Yamaha – Yamaha - 387 okrążeń
5 Team April Moto Motors Events - Suzuki GSX-R1000 - 387 okrążeń
6 Tati Team Beaujolais Racing – Kawasaki - 385 okrążeń
7 Voelpker NRT48 by Schubert-Motors – BMW - 385 okrążeń
8 Junior Team LMS Suzuki – Suzuki GSX-R1000 - 385 okrążeń
9 TEAM 3ART YAM'AVENUE - Yamaha - 383 okrążeń
10 Lukoil BMW Motorrad CSEU – BMW - 382 okrążeń

Klasyfikacja generalna mistrzostw Świata Endurance po 2 wyścigach:

1 Team April Moto Motors Events 66 punktów
2 SRC Kawasaki 60
3 Suzuki Endurance Racing Team 59
4 FCC TSR Honda 53
5 GMT94 Yamaha 45

O ENDURANCE:

Swoje początki wyścigi wytrzymałościowe mają w 1922 roku, kiedy to Eugene Mauve zorganizował pierwszy wyścig Bol d’Or. W latach sześćdziesiątych rozgrywano mistrzostwa pod nazwą FIM Endurance Cup. W roku 1976 EC zmienił się w European Championship, a potem w 1980 w World Endurance Championship (Mistrzostwa Świata Endurance) i pod tą nazwą seria ta funkcjonuje do dziś. Dzięki swojemu unikalnemu formatowi kilka wyścigów z kalendarza tej kategorii stało się wręcz legendarnymi np.: 24h Le Mans, 24h de Liege (tor Spa-Francorchamps), 8h Suzuka i Bol d’Or.

Obecnie wyścigi wchodzące w skład mistrzostw Świata mają format ośmio (Suzuka, Oschersleben), dwunasto (Portimao) i dwudziestoczterogodzinny (Le Mans). Zespoły rywalizują w klasach EWC o Mistrzostw Świata, Superstock o Puchar Świata oraz Open bez klasyfikacji generalnej.

Pierwszy tytuł mistrzowski dla Suzuki Endurance wywalczyli Richard Hubin i Herve Moineau w 1983 roku. Obecnie można powiedzieć, że fabryka Suzuki zdominowała tę serię - zawodnicy ścigający się na motocyklach tej marki sięgali po tytuły mistrzowskie aż siedmiokrotnie w latach 2005-2013 i czternastokrotnie w całej historii. W tym sezonie Suzuki Endurance Racing Team reprezentują Vincent Philippe, Anthony Delhalle i Etienne Masson.

06.11.2024

eVitara na filmie - obejrzyjcie jak wygląda elektryczny SUV Suzuki

Od dwóch dni wszystko już stało się jasne - za kilka miesięcy na drogach zadebiutuje najnowsze Suzuki eVitara.

Dowiedz się więcej
05.11.2024

Premiery Suzuki na międzynarodowych targach EICMA 2024

Wśród tegorocznych nowości z logo Suzuki na owiewkach, które debiutują podczas targów motocyklowych EICMA 2024 w Mediolanie, są m.in. modele dual sport Suzuki DR-Z4S i supermoto DR-Z4SM.

Dowiedz się więcej
04.11.2024

Europejska premiera modelu e-Vitara – elektrycznego SUV-a Suzuki

Suzuki Motor Corporation w Mediolanie prezentuje model „eVitara” - pierwszy elektryczny SUV BEV (Battery Electric Vehicle) koncernu z Hamamatsu.

Dowiedz się więcej
31.10.2024

Suzuki i Toyota pogłębiają współpracę w dziedzinie pojazdów elektrycznych. BEV opracowany przez Suzuki dla Toyoty

Suzuki Motor Corporation (Suzuki) i Toyota Motor Corporation (Toyota) postanowiły wzmocnić współpracę w projekcie SUV-a z napędem elektrycznym (BEV-Battery Electric Vehicle), który opracowano przez Suzuki dla Toyoty.

Dowiedz się więcej