Seria Vitara zadebiutowała w 1988 roku jako pionier w kategorii kompaktowych SUV-ów i jest ceniona za stylowy wygląd, zwrotność, komfortową jazdę po drogach i terenowe właściwości jezdne. W 2018 roku przypada 30. rocznica powstania tego modelu. Obecna, czwarta już generacja Vitary, została wprowadzona do sprzedaży w 2015 roku, odpowiadając na potrzeby tworzenia coraz bardziej kompaktowych samochodów tej klasy. Vitara jest wyposażona w zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, system multimedialny i opcje personalizacji odpowiadające indywidualnym preferencjom. Kierowcy mają do wyboru napęd na jedną oś lub system napędu na cztery koła ALLGRIP SELECT, który pozwala kierowcy dostosować charakterystykę pojazdu do zmiennych warunków drogowych i zapewnia znakomite właściwości jezdne na drodze, jak i w terenie.
Przód zmodernizowanej Vitary został odmłodzony dzięki chromowanym akcentom osłony chłodnicy, charakterystycznym dla SUV-ów Suzuki. Element został dobrze przyjęty w studium koncepcyjnym Vitary o nazwie iV4 (model studyjny Vitary) oraz w modelu Vitara S. Modyfikacje te podkreśla dodatkowo chromowany akcent w dolnej sekcji grilla. Tylne lampy zespolone zawierają teraz diody LED ułożone w trzech poziomych liniach. Przeprojektowana tylna osłona podwozia poprawia odczucie jakości i wytrzymałości pojazdu. Klienci mogą także wybrać wersję z panoramicznym dachem rozciągającym się nad przednimi i tylnymi fotelami, który tworzy w kabinie przyjemną atmosferę.
Kolorystyka nadwozia została odświeżona poprzez dodanie dwóch nowych kolorów: sportowego Solar Yellow Pearl o mocnych, słonecznych refleksach oraz wyrafinowanego Ice Grayish Blue Metallic.
Wnętrze Vitary zostało przeprojektowane pod kątem poprawy jakości i komfortu. Zegary są odważniej zaprojektowane i zaakcentowane, jak przystało na auto typu SUV. Nowy 4,2-calowy, kolorowy wyświetlacz LCD umożliwia podgląd pracy systemu ALLGRIP SELECT i kontroli zjazdu (HDC – Hill Descent Control), a także grafik układu rozpoznawania znaków drogowych, będącego nowym wyposażeniem w dziedzinie bezpieczeństwa prewencyjnego. Zmieniono także wygląd zegara, by dostosować go do nowego stylu wskaźników. Pozostałe zmiany obejmują m.in. lepszej jakości, miękką powierzchnię góry deski rozdzielczej, jaśniejsze srebrne akcenty na desce, drzwiach i konsoli środkowej oraz metaliczny wzór geometryczny na srebrnym panelu biegnącym w poprzek deski rozdzielczej. Wersje XLED i XLED Sun otrzymały fotele tapicerowane połączeniem syntetycznej skóry i zamszu z głęboko tłoczonymi z geometrycznymi wzorami, aby nadać wnętrzu wyrafinowany, a zarazem industrialny wygląd. Modele w wersji wyposażenia Premium i wyższych seryjnie otrzymały nowy podłokietnik zintegrowany ze schowkiem.
Nowe Vitary będą napędzane dwoma turbodoładowanymi silnikami. Pierwszy to cieszący się świetną opinią silnik 1.4 BOOSTERJET (K14C) z bezpośrednim wtryskiem, znany z Vitary S. Nowością jest silnik benzynowy 1.0 BOOSTERJET o oznaczeniu K10C. Nowa jednostka została opracowana specjalnie w celu osiągnięcia kompromisu pomiędzy osiągami, a troską o środowisko naturalne. Turbosprężarka, wtrysk bezpośredni i trzycylindrowa konfiguracja w kompaktowym, lekkim silniku K10C, są dostrojone pod kątem zwiększonego momentu obrotowego, osiąganego w dolnym zakresie obrotów, niskiego zużycia paliwa i niskiej emisji spalin. Ponieważ wszystkie wersje Vitary są teraz wyposażone w silniki benzynowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, oznaczenie "S" zarezerwowane dla modeli z silnikiem 1.4 BOOSTERJET nie będzie już używane.
Zmodernizowana Vitara oferuje teraz bardziej zaawansowaną technologię bezpieczeństwa zapobiegawczego, która w większej liczbie sytuacji pomaga kierowcom uniknąć wypadków. Radar Brake Support (RBS), który wykorzystuje wiązkę fal milimetrowych, został zastąpiony przez system Dual Sensor Brake Support (DSBS), wykorzystujący zarówno kamerę jednoobiektywową, jak i czujnik laserowy. Pozwoliło to na uzupełnienie systemu o opcję wykrywania pieszych i układ automatycznego hamowania, minimalizujący możliwość wystąpienia ewentualnego wypadku. Dostępne są również: alarm opuszczenia pasa ruchu LDW (Lane Departure Warning), alarm przekroczenia linii pasa ruchu LDP (Lane Departure Prevention) oraz system rozpoznawania znaków drogowych TSR (Traffic Sign Recognition). Modele z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów są teraz wyposażone w adaptacyjny tempomat (ACC) z systemem Stop & Go, który za pomocą radaru fal milimetrowych monitoruje zachowanie pojazdu poprzedzającego, zachowując zadaną odległość od niego. Po raz pierwszy w modelu Suzuki są również oferowane: monitor martwego pola BSM (Blind Spot Monitor) i czujnik ruchu poprzecznego za pojazdem RCTA (Rear Cross Traffic Alert).
Cennik nowej Vitary otwiera wersja z silnikiem 1.0 BOOSTERJET, napędem 2WD i manualną skrzynią biegów w wersji wyposażenia Comfort wyceniona na 64 900 zł. Model z napędem ALLGRIP SELECT, silnikiem 1.0 BOOSTERJET i wersją wyposażenia Premium to koszt 81 900 zł. Ofertę z silnikiem 1.4 BOOSTERJET otwiera wersja Premium 2WD w cenie 78 900, a ta sama wersja z napędem ALLGRIP to koszt 88 900 zł.
DSBS to system, który wykrywa pojazd lub pieszego przed samochodem, wykorzystując kamerę jednoobiektywową i czujnik laserowy. Jego zadaniem jest próba uniknięcia kolizji, poprzez ostrzeganie kierowcy oraz minimalizowanie obrażeń w przypadku ewentualnego zderzenia.
ACC (tempomat adaptacyjny) z systemem Stop & Go pomaga utrzymywać zadaną prędkość, stale zachowując ustaloną odległość od poprzedzającego pojazdu. Układ ACC z funkcją Stop & Go może nawet całkowicie automatycznie zatrzymać samochód za poprzedzającym pojazdem zapewniając kierowcy dodatkowe wsparcie, na przykład podczas jazdy w korkach.
BSM to system, który wykrywa pojazd znajdujący się w, lub zbliżający się do tzw. martwych pól po obu stronach pojazdu. Gdy inny pojazd zbliża się lub jest wykryty w martwym polu, w odpowiednim dla sytuacji lusterku zewnętrznym świeci się dioda ostrzegawcza. Jeżeli kierowca w tym samym momencie sygnalizuje zmianę pasa ruchu, migającej diodzie LED towarzyszy alarm dźwiękowy.
Podczas jazdy w tył przy prędkościach do 8 km/h pojazd korzysta z dwóch zamontowanych z tyłu bocznych czujników radaru. Ich zadaniem jest wykrycie i alarmowanie kierowcy o zbliżaniu się z tyłu innych pojazdów na kursie kolizyjnym, np. podczas wyjeżdżania z miejsc parkingowych. Po wykryciu zagrożenia kierowca otrzymuje zarówno ostrzeżenie wizualne na wyświetlaczu multimedialnym, jak i alarm dźwiękowy. Pomaga to bezpieczniej manewrować podczas jazdy w tył w sytuacjach, w których widzenie na obie strony pojazdu jest mocno ograniczone.
TSR używa kamery jednoobiektywowej do monitorowania drogi i wykrywania znaków drogowych. Po zidentyfikowaniu takiego oznakowania, jak ograniczenia prędkości lub zakaz wyprzedzania, prezentuje odpowiednią ikonę na wyświetlaczu na desce rozdzielczej. Pozwala to przypomnieć kierowcy, który ze znaków drogowych właśnie minął i jakie obowiązuje ograniczenie na tym odcinku trasy. Po wykryciu wielu znaków jednocześnie, system może wyświetlić maksymalnie trzy ikony.
Julia Szeremeta, srebrna medalistka igrzysk olimpijskich w Paryżu, 13 grudnia weźmie udział w walce wieczoru ostatniej w tym roku gali boksu olimpijskiego Suzuki Boxing Night 32.
Dowiedz się więcejW tegorocznym plebiscycie The Best Of Moto 2024, zorganizowanym przez Moto.pl i Gazeta.pl, oddano rekordową liczbę 45,5 tys. głosów.
Dowiedz się więcejEfektowne zwycięstwo 16:0 reprezentantek Polski w towarzyski mecz z Hiszpankami, który w ramach Suzuki Boxing Night 31 odbył się w Krakowie.
Dowiedz się więcejCykl szkoleń dla motocyklistów na maszynach marki z Hamamatsu zaczęliśmy w drugiej połowie maja.
Dowiedz się więcej